🙂 LOGOPEDIA W DOMU

‘‘Gimnastyka buzi i języka dla smyka”
W dzisiejszym wpisie zaprezentuję propozycję ćwiczeń, które z powodzeniem można
wykonywać w warunkach domowych. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym
elementem terapii i dzięki wysiłkowi – (chociaż skłaniam się, aby używać słowa „zabawa”),
który włożycie w te czynności, dziecko szybciej uzyska sprawność wymowy zaburzonych
dźwięków. Terapia logopedyczna jest często długim procesem i wymaga cierpliwości oraz
systematyczności, aby osiągnąć oczekiwane efekty. Proszę ćwiczyć krótko ok.10 min
dziennie, ale regularnie.
Propozycje ćwiczeń podzieliłam na 3 grupy: oddechowe, artykulacyjne i fonacyjne. W tym
bloku wysyłam po kilka ćwiczeń z każdej grupy. Jestem pewna, że sobie doskonale
poradzicie i będziecie się dobrze bawić. Kolejny zestaw zabaw niebawem!

🙂
ĆWICZENIA ODDECHOWE

Informacje ogólne:
– wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami, taki tor oddechowy zapewni prawidłowy
rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego, – artykulacja powinna odbywać się na
wydechu.
– „Mecz piłkarski” – siedzimy po dwóch stronach stołu ( może być podłoga). Zadanie
polega na wdmuchnięciu piłeczki ping-pongowej do bramki przeciwnika. Zwycięża
ten, kto uzyska więcej bramek. Odległość od bramek 50-100 cm.
-Wydmuchiwanie baniek mydlanych w konfiguracji: długo-krótko-dlugo, slabo-mocno-
bardzo mocno, tak aby dziecko mogło dostrzec siłę wydechu.
– brzuch unosi się do góry, wydech ustami – brzuch opada, zabawę można
uatrakcyjnić, wykorzystując ulubione małe maskotki, klocki, książki, które należy
umieścić na brzuchu dziecka.

 

🙂

ĆWICZENIA ARTYKULACYJNE

Informacje ogólne:
– mają na celu podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego, poprzez usprawnianie
języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Dobra sprawność aparatu artykulacyjnego
jest warunkiem prawidłowej wymowy.

– wysuwanie i chowanie języka, unoszenie języka do nosa, następnie do kącików ust,
w lewo i w prawo (można użyć kremu czekoladowego jak na zajęciach w szkole)
– „Krowa”- naśladowanie przeżuwania (usta zamknięte),
– Ziewanie, chrząkanie, gwizdanie … i gęganie,
– „Zawody” – kto dłużej utrzyma język za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi?
– „Masaż warg”- nagryzanie zębami wargi dolnej, a potem górnej (wiewiórka i wilk),
– Cmokanie, parskanie, nadymanie policzków
– Uśmiech- dzióbek, uśmiech-dzióbek…..
– Konik stuka kopytkami …kląskać

🙂
ĆWICZENIA FONACYJNE

Informacje ogólne:
– celem powyższych ćwiczeń jest kształtowanie u dziecka poprawnej emisji głosu,
eliminowanie głosów zbyt piskliwych, krzykliwych, a często zbyt cichych, które
utrudniają odbiór mowy.
– Zabawy dźwiękonaśladowcze- naśladowanie odgłosów zwierząt, dźwięków z
otoczenia wydawanych przez różne pojazdy itd. ( zmiana głośności),
– Naśladowanie śmiechu różnych ludzi :
Tata – głośne „hohohohoho”
Mama – o średnim natężeniu „hahahaha”
Babcia cichutko „hehehe”
Koleżanka – piskliwie „hihihihi”
Kolega- hałaśliwy „hahahaaahah”
Dodatkowo odgłos sowy w lesie- „huhuhu”
– „wąż”- na wydechu wymawiamy głoskę: ssssssssssssssssssssssssss
– „wiatr’ i „morze” na wydechu wymawiamy głoskę: szszszszszsz
– Śpiewanie piosenek na melodię „kotki dwa” – śpiewamy tylko- aaaaaaaaaaaaa,
lub mruczymy- mmmmmmmmm, na wydechu!

NIEBAWEM KOLEJNY ZESTAW ĆWICZEŃ Z SERII „LOGOPEDIA W DOMU”.

Podam przykłady zabaw logopedycznych, które można wykonywać
w codziennych sytuacjach, a także co warto przeczytać i jaki program
komputerowy wykorzystać podczas ćwiczeń w domu.

Deklamujemy W.Chotomska „Maszyna do pisania


Jestem maszyną do pisania.
Piszę litery i zdania:
A A A A A A – miała pani psa,
gdy pisała na maszynie,
to ten piesek siedział przy niej
ziewał – aaaaaaaaaaaaaaaaaa
U U U U UU – bardzo smutno psu
I I I I I I I I I I – patrzy pies na drzwi,
inne pieski są na dworze
a on z domu wyjść nie może,
warczy, bo jest zły.
O O O O O O – kto to warczy, kto?
kiedy pani skończy pracę,
wyprowadzi psa na spacer,
pójdzie razem z nią.

 

ŻYCZE DOBREJ ZABAWY PODCZAS ĆWICZEŃ!

Gabriela Iglińska