Archiwum

Komunikat szkolnego psychologa

Drodzy Rodzice!


W tym trudnym dla nas wszystkich czasie warto pomóc sobie i naszym dzieciom, by
wykorzystać go konstruktywnie. Oto kilka propozycji, które mogą być pomocne
w budowaniu poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa naszych dzieci:


1. Porozmawiajcie z dzieckiem o wyjątkowej sytuacji, wytłumaczcie jak ważne jest
stosowanie się do zaleceń dotyczących ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa,
omówcie jakie zasady Was obowiązują i na co macie wpływ. Nie udawajcie, że nic się
nie dzieje, bo dzieci czują napięcie i stres dorosłych, a ukrywanie sytuacji może to
napięcie potęgować.


2. Tłumaczcie dzieciom, że ulubione aktywności, w których obecnie nie uczestniczą (np.
jazda konna, basen, treningi piłki nożnej, wycieczka), zostaną przeniesione na inny
termin, co może pomóc w zmniejszaniu frustracji i ukierunkowaniu na pozytywne
myślenie o przyszłości.


3. Zróbcie z dzieckiem plan dnia (np. wieczorem, plan na następny dzień). Kiedy wiemy
co nas czeka, ustalimy cele i zadania łatwiej mieć poczucie, że kontrolujemy
rzeczywistość i mamy wpływ na to, co się dzieje.


4. W planie dnia uwzględnijcie czas na naukę, odpoczynek, aktywność twórczą,
obowiązki domowe adekwatne do wieku dziecka (uczestniczenie dziecka
w obowiązkach domowych daje mu poczucie bycia ważnym, potrzebnym, a rodzicom
stwarza szanse na chwalenie, okazywanie zadowolenia – pozytywne wzmacnianie).


5. Przypominajcie dziecku o potrzebie robienia przerw podczas nauczania zdalnego.
Przerwa w pracy poprawia koncentrację, pomaga odpocząć oczom oraz wykorzystać
efekt „pierwszeństwa i świeżości” (łatwiej zapamiętamy to, czego uczyliśmy się na
początku i na końcu, więc im więcej początków i końców, tym lepiej!). Nie chodzi
o to, żeby szybko zrobić zalecane zadania, ale żeby nauka była efektywna, a nawet
przyjemna.


6. Ustalcie zasady korzystania z mediów elektronicznych, lub dostosujcie te, które
obowiązywały już wcześniej w Waszych domach. Ważne, by dzieci nie spędzały zbyt
dużo czasu przy komputerze, tablecie, telefonie, telewizorze. Ograniczając dzieciom
czas spędzany przy mediach elektronicznych zaproponujcie w zamian coś innego, np.
zrobienie drugiego śniadania dla domowników, narysowanie kartki z pozdrowieniami
dla babci/dziadka (można wysłać im zdjęcie), zrobienie krzyżówki, rebusu dla
siostry/brata, koleżanki (można wysłać mailem), ułożenie zabawnego wierszyka,
piosenki do znanej dziecku melodii, wymyślenie zagadki dla każdego z domowników.


7. Pod koniec dnia porozmawiajcie z dzieckiem o tym co się udało, co było trudne,
czego nie dało się zrobić. Przeanalizujcie przyczyny, ustalcie co mogłoby być
pomocne. Wykorzystajcie wnioski w kolejnym planie. Postarajcie się każdego dnia
zauważyć
i podkreślić coś miłego, pozytywnego, co zadziało się w Waszym domu.
Mam nadzieję, że każdy kolejny dzień przybliża nas do czasu, gdy znów wrócimy do szkoły,
pracy i będziemy cieszyć się wiosną.

 

Jolanta Zianowicz-Szulfer
psycholog